Alissias förlossning

Den 30 November 2012 klockan 05.40 föddes vår underbara prinsessa Alissia.

Hon vägde 3570g och 50 cm lång och helt perfekt!

 

Min förlossningsberättelse

Ni som har läst min blogg vet att jag har klagat på sammandragningar ett tag, i alla fall att de har varit kraftiga si så där en vecka innan något verkligen hände.

Nåja, tillbaka till berättelsen.

Torsdagen den 29/11 startade som vanligt. Hade som tur var fått ledigt ifrån förmiddagslektionen och hade bestämt mig för att åka in på eftermiddags lektionen.  Skrev ett inlägg den kvällen och fortsätter väl att skriva vad som hände efter. Som sagt var, mina värden var inte bra vid besöket hos barnmorskan, och hon sa till oss att hon trodde att något skulle kunna hända under helgen.. Vi gick hem i tron om att hon skojade och att helgen skulle få passera. I alla fall gossens födelsedag som är den 1 december.

Kvällen sprang på bra och sammandragningarna kom allt tätare och framför allt starkare.

Under kvällen satt jag uppe och försökte få ihop ett arbete i en av kurserna mellan mina sammandragningar, jag försökte också packa ner det sista i bb-väskan men långt ifrån allt hann jag få med. Vi gick och la oss relativt tidigt, Sebbe somnade ganska direkt medan jag låg och vände och vred på mig. Lyckades somna och vaknade upp efter en timmes sömn klockan 01 av att jag hade fruktansvärt ont. Lyckades ta mig upp ur sängen och drog fram vetekudden.

 

Klockan 02 stod jag inte ut mer utan var tvungen att väcka sebbe, med gråten i halsen. Han uppmanade mig att ringa till förlossningen och tala om att något var på gång.

 

Klockan 02.16 fick jag tag i förlossningen, talade om att jag hade 3 starka sammandragningar på si så där 13 minuter och jag uppmanades självklart till en varm dusch och att jag skulle ringa till den barnvakt som vi hade tänkt oss.  Lyckades ringa och väcka mamma och sa att nu var det minsann något på gång och att hon inte fick gå och lägga sig igen utan att hon skulle hålla sig vaken.

 

Klockan 02.44 ringer jag tillbaka till förlossningen och talar om att jag tror att slemproppen har gått, då jag upptäckte blod i toaletten och vi får genast komma in.

 

Klockan 03.20 blev vi inskrivna på förlossningen, de mätte ctg, blodtryck med mera.

 

Klockan 03.30 etablerade sig värkarna. De gjordes en kontroll och det visade sig att jag redan var öppen 7 cm! Kan lova att både jag och Sebbe blev otroligt chockade och äntligen förstod dem att jag verkligen hade ont. Jag fick beröm att jag hade underlättat för dem och skött allt fint hemma, sedan fick jag ställa mig i en dusch då jag inte ville ta emot något smärtstillande än. Efter en otroligt varm och härlig dusch blev vi visade in till förlossningssalen. Tiden där inne kändes som en evighet fast att det egentligen bara handlade om någon timme. Värkarna kom tätare men vattnet ville inte ge med sig. Jag blev erbjuden massage och promenader för att försöka få vattnet till att gå utan resultat.

 

Klockan 05.27 tog de hål på fosterhinnorna och då var jag öppen 8 cm. De upptäcktes även då att vattnet var ”mek färgat” och de ville att jag skulle försöka få fram värkarna direkt.

 

Klockan 05.29 startade mina krystvärkar och jag genomled två enorma krystvärkar innan hon föddes klockan 05.40!

 

En otroligt snabb förlossning med andra ord och jag hann inte alls få det så som jag ville. Jag ville haft eda och stå på knä, men jag fick minsann nöja mig med lustgas och ligga på rygg. Något annat hann vi inte styra upp. Alissia hade brottom ut med andra ord.

Moderkakan näst in till fastnade och de fick "dra" lite extra vilket ledde till att jag blödde lite för mycket. Jag förlorade en hel del blod innan de hann stoppa blödningen genom en mängd olika läkemedel.

Strax efter klockan 08 hade de fått kontroll på både mig och Alissia som hade blivit kall och förlorat lite temperatur och vi blev äntligen erbjudna den berömda frukostbrickan.

 

 

Sådär, en kort berättelse men finns inte så mycket mer att skriva! som sagt, det var en otrolig snabb förlossning och jag fattade knappt att jag hade "orkat" spendera eftermiddagen i skolan och sedan spenderat natten/morgonen inne på förlossningen. Vissa bekanta i skolan trodde dock inte på mig när jag talade om hur ont jag hade, så de kan minsann slänga sig i väggen! haha

Jag är också glad över att allt startade hemma och inte i skolan plus att Alissia valde att komma till världen dagen före storebrors födelsedag! 

 

 

 



åhh va skönt att allt gick bra och fort=) det hoppas jag med på;)

2012-12-06 // 11:14:39

=)

2012-12-06 // 11:40:57

Grattis till prinsessan! :)

Svar: Tack så jätte mycket :)
Erika - Mamma till Tino & Alissia ♥

2012-12-06 // 22:28:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback